Påskharens vara eller inte vara....

Vi var till Dollarstore (igen) i går och då hade dom 50% på alla påskvaror och då även dom fyllda påskägg som Julia och Jonathan fick i påsk.

Vi gick fram dit och tog två ägg och Jonathan står först och tittar på vad vi gör sedan säger han:
"vänta lite nu, VÄNTA LITE NU!"
"Påskharen finns inte?"

Emelie gav Jonathan en bra förklaring lite senare "Efter påskharen varit runt och givit alla barn påskäggen så åker han till Dollarstore och säljer dom som blir över så han får pengar till nästa års påskägg."

Så nu vet vi hur det är till nästa år...

Kallt

Efter Bertil åkte igår så gick vi ut en sväng med Kerstin och då var det ca -8 grader kallt nästa gång jag kollade var det -13 och det var bara någon timme senare.

I morse var det -23, fasen det var man inte van:
image256

Besök och Påsk

Idag hade vi besök av Familjen Ahlberg-Davel.
Dom har en Melker, en Jack Russel Terrier och dom är 110% energi rakt igenom, vi var lite oroliga hur det skulle gå med Kerstin som är väldigt rädd för andra hundar men för våran del vart det en ganska oväntad träff.

Kerstin visade genast vart skåpet skulle stå och påminnde Melker flera gånger om vem som bestämde.
Dom var också glada åt detta att någon hund sa ifrån ordentligt åt honom för en gångs skull.

Vi fick dock skilja dom åt lite så vi fick äta ifred...

Annars har det ju varit Påsk - en högtid som är som alla andra - på god väg att bli komersiell och liknar julen mer och mer.
Vi har nästan klarat oss från Påsk hysterin och har bara tre saker som visar att det blivit Påsk här hemma, det vi har halkat dit på är godisen....tur att Dollar har kommit hit, annars skulle godis delen blivit ännu dyrare :)

Såg i DN att 1980 åt vi 9,8 kilo godis per person och år, 2005 var det uppe i 15,2 kilo......under påsken så köper vi Svenskar 7000 ton!??!?! godis... och 35000 ton om år...

Men börjar man räkna på dom siffror jag sett så stämmer det lite dåligt för om man tar 15,2 kilo * 9 miljoner (Sveriges befolkning) så får man: 136,8 ton ??? men det var ju 35000 ton ???
Men om man tar 35000 ton och delar det med 9 miljoner då = 3888,889 kilo per skalle dvs 10,6 kilo om dagen ?????

Nja någonstans har siffrorna blivit felaktiga och nog för att vi äter mycket godis men över 10 kilo om dagen blir det inte - inte ens över påsken :)

Bad

Ä - lite till måste jag vara uppe - klockan är ju inte ens tio....

Här kommer några bilder på barnens badande idag:
(svårt att få bra bilder där inne tyckte jag - mycket sudd)
1. 2. 3. 
4. 5. 6.

1. Jonathan i slutet av vattenkanan.
2. Emelie kollar att Jonathan överlevt och fortfarande kan gå - jodå verkar fungera.
3. Julia på djupt vatten, dessutom strömt. Hon har blivit riktigt duktig att simma.
4. Jonathan och Julia försöker dumpa storebror, ser ut att lyckas ett tag.
5. Ser tydligt missnöjet i Jonathans ansikte att det inte lyckades, får ha kvar sitt lite mindre rum ett tag till....
6. Jonathan vill också simma, sa att han testade där lite...

Ny topbild

Japp, letade tag i ett script som byter topbilden var 5 sec. - vart sådär - lite glappt mot resten av sidan men jag orkar inte rota runt mer i denna bloggsidas alla stilmallar för att snygga upp...
Såg att scriptet laddar bilderna undervarandra så om det blivit hål i bilden så visar den lite av bilden under - och är den vit då syns det många små vita prickar på en del mörka ställen på bilden.... GHAAAAA

Så går det om man komprimerar för hårt - ska lägga upp bilder på nytt i morgon kanske - nu vill jag sova, är lite trött efter varit på badhuset med Jonathan, Julia Robin och Emelie.
Inte så jobbigt isigsjälv men ljudnivån där inne tar lite på en...

Kommer lite bilder på badningen senare...

Kerstin goes crazy



Pudelrakning

Hunden inget annat....

Jag tar kanske en vända med rakapparaten i morgon på hakan men i kväll var det Kerstins tur att få lite mindre hår i ansiktet och tassarna.

Varken jag eller Anki har gjort det förut men internet är ju den okunnigas räddning (och att prata med en som har tre välklippta pudlar samt låna trimmer av densamme underlättar).

Så var det dax - upp med den skakande hunden på bordet och börja köra loss med apparaten - och jag rakar mig själv hellre tre gånger än Kerstin en gång....
Tror hon kände att vi inte viste vad vi gjorde (mysko, vi som är proffs?!?) och var inte riktigt stilla, men efter ett tag insåg hon nog att det inte var någon idé att försöka komma undan och då gick det faktiskt ganska bra.

Kan hända att det går att få det jämnare och så men jag tyckte det vart riktigt bra.

En sida vi hittade på nätet förklarar ganska bra hur man gör:
Kennel Black Basic Pudlar

Snagg - kort blev det

Anki drog av håret lite snabbt idag och titta på fasen - kort vart det, har haft lika kort förrut men det var länge sedan nu.

Här kommer en bild på hur man ser ut just nu:
(Känsliga tittare/läsare varnas)
image238
Duchade och schampot räckte till hela kroppen lätt :) 

Karin - hittade en till bild fast från 2005 som Anki tagit:
image239
Mer hår på den..... hahaha kolla Robin har rakt hår, va mysko det såg ut nu när man är van att se han med krull....

Massa snö - igen

Idag på eftermiddagen började det toksnöa - vi var ute och gick och när vi gick hem från Myrgränd vart vi genomvåta....

Liten bild hur det var:
image237

Filmtajm - Jumper och Lions for Lambs

Japp - kollat lite film igen.

Först ut är Jumper (2008)


Jumper har dom saker jag gillar i en film, acction, snygga specialeffekter och en bra story.
Den handlar om en kille som kan hoppa mellan olika ställen, har han bara sett stället förrut så kan han teleportera dit ("Hoppa").
Naturligtvis finns det onda som försöker stoppa honom och en kärlek som ställer till det - alla ingredienser till en bra film :)

Doug Liman (regissör) har tidigare regisserat storfilmer som, "Mr. and Mrs. Smith", "Heist", The Bourne Identity  och varit producent i t.ex. The Bourne Supremacy, The Bourne Ultimatum och många mer...

Samuel L. Jackson är med i filmen och det bådar ju gott, och har en frissa som är ganska häftig:
image236

Jag tycker verkligen om denna typ av film så det blir 4,5 londonbussar i öknen av 5 möjliga- hyr/köp/se den på bio - gör alla tre - klart värt pengarna tycker jag

Så till nästa film:

Lions for Lambs (Lejon och lamm, 2007)


Detta är en ganska rörig film med tre olika storys som har ett samband men dels hoppar lite i tid och mellan olika miljöer.
Robert Redford som ressigerat denna film (och även spelar en av huvudpersonerna), har tidigare gjort några filmer där The Horse Whisperer förmodligen är den som vart mest känd men annars inte några superkända filmer, dock har han medverkat i ca 30 filmer sedan debuten 1960 på vita duken (Tall Story)

Jag tycker filmen var sådär med lite för lågt tempo men med en storspelande Tom Cruise som en senator som flippat totalt i USAs krigsspel och tyvärr en Meryl Streep som inte alls gjorde en bra roll utan var mycket bättre i Djävulen bär Prada eller Rendition.

Så det blir bara 3 lamm av 5 möjliga - duger som TVfilm, hyr den inte...

Finn ett fel *2

Förra söndagen sprang jag runt och svor för att någon(annan) gått och tagit min borrkassett (en såndär rund med massor av borrar i).
kollade överallt utan att hitta den, men i veckan så kröp den fram, lite oväntat ställe och det var nog jag som ställt den där.
Finn ett fel på denna bild:
image234
Fel fel fel fel, brödet ska bort för det är inte runt..... eller ja där var borrarna....

Finn fel 2

medans jag skrev detta ovan så kom robin med lite tråkiga nyheter, det började för en vecka sedan det med så här kommer förhistorien:

Robins dator började gå segt och det hackade ganska mycket när han spelade så han gjorde steg 1a i felsöknings stegen, startade om - då dog datorn - fläktar och HDD varvade upp men det var inget mer som hände, ingen bild på skärmen, inget blip och ingen aktivitet på system "lampan".

Rev ut allt och det verkar som moderkortet gett upp......
OK det var förra veckan - nu till vad som hände nyss, Robin har flytatt över alla delar till ett annat chassie som han haft liggande och så ska vi beställa ett nytt moderkort och få igång datorn igen MEN i kväll tyckte Robin att han ville ha ut lite filer från HDD på sin dator till min så han satte in den i en extern USB låda som inte verkade fungera och då det inte vart fart där så i Emelies dator.

Ser ni vad det är för fel på denna bild ?
image235
Robin sa att det vart som en låga från den och så var den 250 GB HDD död med.......

Tur att både moderkort och HDD inte är det dyraste i datorn (så länga man inte ska ha det nyaste/största dvs....)


Mat

Lördag - det verkar som på lördagar hittar jag tid och lust att skriva lite på webben, så och nu.

Vi var och käkade en mycket god bit med mat i går på Lilla hotellet här i Sveg, det är inte så ofta man dels kommer ifrån barnen för oss själva och dels kan sitta och äta en trerätters vad jag vill utan att behöva snegla på priserna.

Orsaken till detta var att Mattias på jobbet bjöd och det uppskattades BIGTIME av både mig och Anki.

Om ni inte varit till Lilla hotellet och ätit så gör det - NU.
Supergod Thaimat i lilla Sveg, rekomenderas varmt....

Tryckte i mig vårrullar, kycklingspett med ris och jordnötssås och en chokladkaka med glass som efterrätt - behövde inte äta frukost i dag....

Tog en bild med mobben av maten - dock när det mesta var ätit men ändå:
image233
Gottigt värre, kycklingspett med jordnötssås och ris  smarrigt, smarrigt - synd att bilden vart lite kass

Hero

Ja då var melodifestivalen över för detta år - ja det är ju bara den svenska som är något att se - den andra är aldeles för lång och har massor av skitbidrag....

Nåja kommer kanske kolla på det där programmet där dom kollar på alla bidrag men vägrar finalen.

Det var snack om att ha ett för norden endast - men det vette fasen då skulle Sverige vinna varje gång :)


Nåja Hero var en vinnare helt klart, det stog mellan den och BWO tycker jag och Pirelli har mer drag i sulorna :)
Dock kommer det nog skrivas hyllmeter om att "fel låt vann" eftersom "folket" hade gett mest poäng till Sanna, men men, synd om det inte fanns nått att klaga på...

På tal om melodifestivalen - hur hade dom fixat S/V effecten på pirellis framträdande ?
Ni som inte sett förstår kanske inte vad jag menar - kommer en bild här (fick springa och spola tillbax och ta en bild....)
image232
Misstänker att dom dragit ner på rött och grönt och då borde alla färger som inte är blått i bli gråa.

Lycka till i Bellgrad.

Mellanstorasyrran

Såg jag ville se lite mer bilder av oss i familjen Johnsson i Sveg, några bilder kan jag väll drista mig till att visa iaf:


Då var det alltså:
Emelie och Kerstin (Emelie som tagit)
Emelie och min hand (förra sommaren)
Emelie och Julia (oxå från i fjol - Emlie som tagit)
Jonathen (Emelie igen :))
Julia (Från ifjol)
Kerstin
Jag och Jonathan (oxå från i fjol)
Robin (japp ni gisade rätt - ifjol)
Robin (Spelar Gitarhero - tror jag)

Det var allt denna gång.....

Minstastoresyrran

Har varit i tidningen - detta hade jag missat helt - det var iofs. 2005 men jag såg det först idag.
Det är Arbetarbladet (Gävle) som intervjuat Inger, Hanna, Frida och Erika när dom var ute och handlade jeans:
Klicka här för att läsa artikeln.


RSS 2.0