Bildtext

LTZ har en webbtidning som gör att man kan kolla in tidningen i samma layout som den riktiga och på bilder och texter kan man klicka för att få en större version.

När man hovrar texterna så kommer en liten ruta upp vid muspekaren som visar dom första raderna av texten och på bilderna syns en beskrivande text till bilden.

I dagens upplaga så handlade blandannat om Svegsbjörnen som man tycker bör öppnas så man får kolla inuti den - på en av bilderna ser man en man som står på trappan - men kolla in bild texten:
image144
Jo killen är lite rundlagd med att han ser ut som en "tall ship" var väll att ta i?

Gratis ? - ja men det är gott.

Såg en annons på Sveg.info om en "öronlapps fotölj" som man skänkte bort.
Tänkte att den ser nog skit ut - men Robin fick ringfa på den och vi åkte och kollade och ev. tog hem skräpet...
 Dock när vi kom till stället ifråga så gick hon fram till en fotölj som såg riktigt bra ut och sa att det var den det gällde.

Lite paff skyndade vi oss att stuva in den i bilen innan dom ändrade sig och åkte fort fort därifrån.

Bild på gratisfotöljen:
image143
Helt klart värt pengarna....

Ansiktet - Dean Koontz

Slog mig när jag skrev om Dan Brown att jag visst har läst en bok till nyligen, det är en bok av min favvo författare: Koontz.

Det jag gillar mest med Koontz är sättet han lägger upp sina böcker på - jämför man hans böker och t.ex. Kings böcker som är lite av samma sort så slås man av att Koontz oftast har ett tempo redan från dom första sidorna som griper tag i läsaren samtidigt som han väver in "presentationer" av fler karaktärer i sido berättelser som avlöser varandra i tempo spåret, det känns sällan som boken är seg och står still då man sugs in i handlingen väldigt smart.

King vill ofta presentera alla och miljön först för att sedan (efter 2-300 sidor) dra igång storryn på allvar.

MEN - "Ansiktet" som jag läste nu så känner jag inte riktigt igen Koontz då det faktiskt tar ett tag att komma in i handlingen och det inte blir riktig fart förren i mittet/slutet...

Boken heter som sagt "Ansiktet" (The Face) är på 612 sidor och denna gång tycker jag att det kändes.

Boken är nog ett lågvattenmärke av Koontz och jag ser fram mot bättre läsning i någon av dom jag inte ännu läst.

Betyg: hmmm svårt, lutar mot en 3a - ja det får bli det, 3 gula rosor av 5 möjliga.

image142
Handling:
"Universitetsläraren och kaosteoretikern Croky Laputa praktiserar vad han själv lärut genom att skapa kaos i samhället - drogar barn, förgiftar hundar, torterar människor och tvekar inte en seund att döda. Hans senaste måltavla är världens mest uppburne skådespelare Channing Manheim, även kallad Ansiktet. Ansvarig för dennes och sonen Frics säkerhet är den före detta polisen Ethan Truman. Utan större framgång i jakten på Laputa tar han hjälp av gamla kollegor, men så träder en nyligen avliden barndomsvän in i handlingen... "
(Text lånad av www.sfbok.se)

Gåtornas Palats - Dan Brown

Happ - trots att  jag varken har tid eller är så snabb som Olle att läsa så har jag läst ut en bok igen.

Det är Dan Browns "Gåtornas palats". (Digital Fortress 1998)

Den var på 420 sidor (inbunden med hyffsat stor text), och det känns som att han borde haft 1-2 hundra sidor till för att slippa pressa historien - jag tycker att han ibland tar den korta vägen och tror boken skulle varit bättre om han lade ut texten lite mer på vissa ställen.

Dock är inte boken dålig men sämre än "I cirkelns Mitt" som har lite samma typ av handling - dvs. mycket om NSA, mysko sammansvärningar och han verkar ha en grym inblick i den teknik som amerikanska myndigheter har och använder.

Betyg då ? - hmm ja eftersom förra boken fick en 4 så måste denna bli en 3a, så 3 superstora datorer av 5 möjliga blir betyget.

image141
Handling:
När kodkrypteringsmaskinen som NSA trodde var oövervinnerlig stöter på en kod den inte kan tyda, tillkallas deras bästa kryptograf, matematikern Susan Fletcher. Hon finner att koden är farlig, obrytbar, och att den skulle kunna förlama hela USAs säkerhetsverksamhet.
Realistisk teknothriller av författaren till Da Vinci-koden.
(Bild och text snodd från www.sfbok.se)

QL

Såg i LTZ en ganska ql serie idag:
image140

Vatten, stan är full av vatten.

Det är en text som passar bra i England just nu - flera städer är under vatten och Aftonbladet har lagt ut lite bilder från dom drabbade områdena.

Den bild som bästa visar hur mycket vatten det är tycker jag är denna:
image139
Det där gula är en grävmaskin - dom är ganska stora vad jag vet :)

Nytt hus

Jahapp då äger man två hus då - eller ja - ett hus och ett minigarage....

Satte ihop några pallar och lite plåt och vips där stod ett minigarage, det är iofs inte riktigt klart ännu - men istora drag iaf...
Lite bilder:
image132
    

Robin har varit ute på lite nyhetssnokeri i går kväll.
Tydligen var det flera brandbilar på Rydab och dom sprang omkring på området med vattenslangar, Robin som är på hugget drog hem och hämtade kameran och tog lite bilder:
image137
image138
Kolla vad glada brandmännen blir när dom ser Robin - han missade precis när dom drog igång blåljusen och siren sekunden efteråt.. :)

Robin fyllde moppe

Japp, i fredags fyllde junior moppe och klart att grabben ska ha en moppe - eller ja en EU-moped som det heter nuförtiden.
image130

Här ser man två lite sugna pojkar vid moppen (den tredje står bakom kameran)
image131

Efterrätt

Idag vart det efterrätt - Jonathan kunde knappt hålla sig från att äta innan jag tog kort på smaskigheten:
image129

Vattenmelon

Anki var och handlade på Konsum idag och tog en av dom minsta vattenmelonerna (9,75 KG)....
Så liten var den dock inte tyckte jag...
image128
Feting

Godis ...

Om ni som jag inte riktigt kan få nog av godis så finns det även en blogg som bara handlar om godis...

Läs den strålande bloggen här: http://godisbloggen.se/

Näst sista updaten om toan

Hepp,

Har inte mycket kvar nu så det är nästsista updaten om toan (hoppas jag).
Det som nu är kvar är dörrfoder och målning av dörr och karm - sedan så får den klara sig tills nästa gång....

Så här fint vart handfatet:
image123
Man kan se att tak listerna är på plats med och när dom skulle upp så ramlade vår nya fina lampa ner och gick i ca 260345 bitar - glaset satt bara i tre små bläck så det var väll bara en tidsfråga innan det skulle ramla bort ändå - tur det hände när det var folk med skor där inne och inte när barn duscha eller så....

Vi här dock byggt om lite idag.
Vi tog några gamla hyllor och en pall (inte som man sitter på) och slog ihop ett litet vindskydd på hörnet av huset.
Det vart ganska bra tycker jag nog:
image124
Ska stryka en gång till med olja i morgon så blir den lite mörkare (mot röda hållet).
Kostnad: hmmmm tja lite skruv och dom där sakerna man knackar ner i jorden med stolpen, ca 100:- skulle jag tro det gick på.

Har även bundit fast lite saker på den där stora grejjan på baksidan som döljer dagvatten brunnen:
image125

Tog ingen bild på den men idag fick vi hemmagjord pizza av Emelie och Robin - det var nog en av de godaste pizzorna jag ätit - bra jobbat.

RSS 2.0